op 9 t/m 13 mei vond in Den Bosch het City Food & Film Festival plaats. Er waren theatervoorstellingen, lezingen, films en stadssafari’s. En met één van die safari’s mocht ik mee. Het was een fietstour door de stad, waarbij we langs diverse hotspots fietsten, waarbij diverse foodtrends zichtbaar zijn. De foodtrends die centraal stonden bij deze safari zijn: clockless eating, food care, revival of crafts en mood & design. Wat deze trends precies inhouden ga ik later toelichten.
Wij werden meegenomen door trendonderzoeker Lieke Dols, die ons kon vertellen over de diverse trends en de daarbij aangesloten plekken in de stad. Een super leuk mens, met veel verstand van trends, concepten en een oog voor de behoeften van de huidige en toekomstige consument. Een feest dus om mee op pad te mogen.
Trend #1 Clockless eating
Rond de klok verleiden in een 24uurs-economie
In onze huidige maatschappij hebben veel mensen momenteel de behoefte aan een flexibele dagindeling. Met name bij de jongere generatie, groeit de behoefte aan eetmomenten die met de dag meebewegen. Zo zie je steeds meer zaken met een “all-day-breakfast” concept en gaan sommige horecazaken extra vroeg open, voor de vroege vogels onder ons. Daarnaast worden er flexwerk plekken gecreëerd en worden ruimtes ingericht voor optimaal gebruik.
Coffeelab is hier een mooi voorbeeld van. Vanaf 7.00 uur gaan de deuren open voor een lekker ontbijt. Overdag zijn er plekken om alleen of samen te werken en er is een laptopvrije zone, waar je gewoon gezellig met de ander kunt koffiedrinken. Naast het ontbijt, dat de hele dag te bestellen is, kun je ook terecht voor een lekkere lunch of een goed bord pasta.
Ook Fifty Fifty is een zaak waar ze rekening houden met de 24-uurs economie. je kunt hier natuurlijk terecht voor die lekkere healthy of guilty taco’s (jaaaaa heb je de nieuwe kaart al gecheckt?), maar ook voor andere lekkere snacks en mooie producten. Bijvoorbeeld de ijsjes van vers fruit! De taco’s zijn in het klein en in het groot te bestellen, maar ook in de vorm van de salade. En daarnaast hebben ze ook regelmatig lekkere, warme maaltijden in de aanbieding.
Trend #2 Food Care
Food is als een medicijn voor een stressvol bestaan
Wat je eet, bepaalt wie je bent. In deze tijd willen we onze manier van leven zo gezond mogelijk maken, omdat we ons fysieke en mentale welzijn zo optimaal mogelijk willen hebben. Uiteindelijk is voeding een brandstof. En tegenwoordig willen we ook graag weten waar ons eten vandaan komt, wat er in zit, en wat we nodig hebben om ons goed te voelen.
Plantaardige voeding speelt hierbij een steeds grotere rol. Groente speelt tegenwoordig steeds vaker de hoofdrol en veel mensen kiezen er ook gewoon voor om helemaal plantaardig (vegan) te eten. Maar ook kruiden en en plantaardige vetten komen steeds meer onder de aandacht.
Fifty Fifty kwam net al voorbij, maar vallen ook onder deze trend. Waarom? de healthy kant van de menukaart bevat veel mooie, gezonde producten, maar worden ook bewust gekozen door eigenaar Jan. Het moeten mooie producten zijn van lokale boeren en de warme maaltijden zijn ook vaak seizoensgebonden. Daarnaast hebben ze een hoop vegan snacks, die ideaal zijn voor onderweg of bij de koffie.
Ook Oerwoud is geweldig concept dat past bij deze foodtrend. De meiden van Oerwoud hebben naast een geweldige plantenzaak ook een healthcafé en een stadstuin, waar je terecht kunt voor de lekkerste vegan gerechten en drankjes. En de producten komen allemaal van biodynamische boeren uit de regio. Zo hebben ze de bekende blissballs, ijskoffies, lekkere lunchgerechten en specials zoals een smoothie met mango, banaan, amandelmelk, citroen en kardemom. Super lekker. en mooi geserveerd met de eetbare bloemen uit eigen tuin.
Maar ook voor leuke workshops als yoga & breakfast en macramé kun je hier terecht. Super leuk!
En dan heb je natuurlijk Pollevie. Onlangs uitgeroepen tot het beste groenterestaurant van Nederland en nummer 42 onder de beste van de wereld. Hoe gaaf is die prestatie? Hier kregen we een heerlijke gerecht te proeven met groente in de hoofdrol. Asperges die op verschillende manieren zijn bereid, korenaar, miso en tempeh, gemaakt van kollumer erwten.
Maar niet alleen op gebied van groente zijn zij kundig, ook op wijngebied kun je hier terecht. Want hoe mooi is het, als je de kennis die je over voeding hebt, kunt doorvoeren in de wijnkaart, voor de meest lekkere wijn-spijs combinaties. Zo kregen wij een orange wine (Malvazia) gepresenteerd. hier worden de fruitschillen mee gefermenteerd, waardoor de wijn zijn oranje kleur krijgt, maar ook een heerlijke, volle smaak. En gastronomisch goed inzetbaar (oftewel.. een goede eetwijn). Heerlijk.
Trend #3 Revival Of Crafts
Jonge ambachtslieden met een diepgewortelde passie
Steeds vaker zie je jonge ambachtslieden in de stad verschijnen. Ambacht dat wordt uitgevoerd vanuit passie voor eten en drinken, in tegenstelling tot de vele familietradities. Hierbij wordt gebruik gemaakt van moderne technologie. Door deze technologie toe te passen op oude leerscholen, krijgen de ambachtslieden prachtige producten op de markt.
Een van deze ambachtslieden in Den Bosch is Merijn Kuiper van Drab Beans & Machines. Met zijn enorme passie voor koffie weet hij elke gast een feestje voor te schotelen. Want hij weet niet alleen heel veel over lekkere koffie, hij bereidt ze op verschillende manieren, heeft heerlijke blends van Blommers en serveert hierbij huisgemaakt gebak. Of versgebakken appeltaart van zijn oma. Maar ook voor machines kun je hier terecht.
Volgens Merijn is de filterkoffie helemaal terug. En dat laat hij ons proeven. Zo maakt hij gebruik van de aeropress, de Kalita clever dripper en de bekende papieren filter. En sinds kort staat er ook een cold drip in de zaak. Bij deze techniek duurt het 12-24 uur voor de koffie klaar is.
Nog zo’n geweldige zaak waar het ambacht nog wordt uitgevoerd en ter plaatse te proeven is, is de jongens van de wit. Na jarenlang een biercafé te hebben in Den Bosch, is er besloten een brouwerij te beginnen. Wat zo tof is? De ketels kun je vanuit de zaak op de vide zien en boven de bar hangen 7 tanks met ieder 1000 liter bier er in. Hiervan worden er 5 zelf gebrouwen. En dan heb je ook nog 4 fustenkasten waar bier op aangesloten is. Ieder met een eigen temperatuur, zodat de smaken van het bier optimaal te proeven zijn als het bier wordt geserveerd.
Wij kregen een repelsteeltje. Een donker bier dat zijn bittere smaak dankt aan het branden van de mout. Ik proef laurier en een zoetje. Het is daarom een heel geschikt bier voor bij zoete desserts. En dat proef je wel. We kregen een lekker gerechtje met ananas. En het zuurtje van de ananas ging heel goed samen met het bier. Erg lekker.
Trend #4 Mood & Design
Unieke locaties en designs om bij weg te dromen.
In deze tijd is het voor een zaak heel belangrijk dat je naast een goede menukaart, ook een oog hebt voor schoonheid. Je komt als gast niet meer alleen om te eten of te drinken, maar ook voor de totaalbeleving. Als ondernemer dien je voortaan overal over na te denken, van muziek tot verlichting, van personeel tot interieur. Zeker in deze tijd, waarin het begrip “instagram-waardig eten” niet meer weg te denken is. Want geef eerlijk toe.. Ik ben sowieso niet de enige persoon die graag foto’s maakt van het bordje lekkernijen in een mooie zaak.
Eerlijk gezegd vind ik alle zaken waar ik tijdens deze stadssafari ben geweest bij deze trend passen. Ieder op zijn eigen manier. Maar een van mijn favoriete zaken blijft toch wel echt Oerwoud. Door de planten, meubels, geuren en smaken, waan je je gelijk in Bali en dat voelt natuurlijk een beetje als thuis. Het voelt als het groenste stukje van de stad en ik kom er zo graag binnen om een plantje te kopen of om even iets te drinken.
Het was een onwijs leuke tour en Lieke heeft ons echt hele leuke plekken laten zien. Veel van deze plekken kende ik al, maar ik vond het wel eens leuk om ze eens vanuit een andere kant te benaderen. Maar ga de spots van deze stadssafari vooral zelf bezoeken.